De trainer

  • Een zuurpruim zal het niet redden als coach. de glimlach is belangrijk in een groep en werkt aanstekelijk. zonder voortdurend de lolbroek uit te hangen moet een trainer toch een gevoel voor humor hebben.Veiligheid is een prioriteit . Een trainer neemt verantwoordelijkheid voor zijn spelers individueel als het misloopt, om welke reden dan ook.
  • Een trainer die aan zijn spelers moet zeggen dat hij de baas is, is dus niet de baas Een goed leider moet de kracht hebben om baas te zijn, maar onder kracht verstaan we, energiek zijn en energie uitstralen, specifieke kennis van het trainersvak hebben, onwetendheid wordt snel doorprikt.
  • Arrogantie past niet in het plaatje van de trainer. Het heeft geen zin je spelers er voortdurend op te wijzen hoe goed je zelf wel was en hoe zwak zij zijn.
  • Om een groep te leiden en tegelijk in die groep te leven heeft men verbeeldingskracht nodig, creativiteit. Je moet als leider de groep af en toe kunnen kunnen verrassen of hun verbeelding laten werken.
  • De meeste zaken spreken voor zich. Een goede leider is prima georganiseerd, laat niets aan het toeval over. Een goede organisatie, zowel van de training als alles wat daarbuiten staat, heeft uiteraard met de voorbereiding te maken. Zonder voorbereiding is geen goede organisatie mogelijk.
  • Men faalt als leider wanneer men zich niet loyaal opstelt tegenover de groep.Concreet betekend dit dat men in publiek zijn spelers niet mag bekritiseren.
  • Een coach moet aan honderden zaken denken en moet daarbij voortdurend in staat zijn om een andere pet op te zetten: zijn relatie met de spelers en het bestuur, met de ouders en met het publiek, flexibiliteit is hierbij een noodzakelijke voorwaarde. 
  • Hoewel een trainer niet negatief mag zijn, gebruikt hij tijdens zijn sessie het negatieve als didactische truc om aan te tonen hoe het niet moet, waaruit dan glashelder volgt hoe het wel moet.
  • Een goed leider moet beslissingen durven nemen. hij moet spreekwoordelijk moed hebben om op het kruispunt te gaan staan en het verkeer te regelen vanuit de voetbalfilosofie. het is beter om een slechte beslissing te nemen dan geen.
Er kan er maar één kapitein zijn. Daarom zijn er twee regels:
     1) De coach heeft altijd gelijk.
     2) Als de coach geen gelijk heeft dan treed automatisch regel 1 in werking.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------
  •  Voorop staat de kwaliteit van de spelersgroep maar direct daarachter komt de kwaliteit van de trainer.
  • WIJ als trainers hebben altijd de neiging om spelhervattingen alleen maar aanvallend te trainen. Ik wil dat een elftal op verschillende manieren moet kunnen voetballen, ik wil me best aanpassen aan de tegenstander, maar dan alleen om mijn voordeel ermee te doen niet uit angst. 
  • ER zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt, er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom ze slecht speelt en er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Taken van het totale team
             Balbezit: (opbouwend/aanvallend)
             Balbezit tegenpartij: (verdedigend/storend)
             Een speelwijze van een elftal is gebaseerd op: Resultaat, in voetballen gaat het om
             winnen.
             Resultaat van een elftal is gebaseerd op: Discipline, afspraken nakomen, motivatie,
             spelvreugde, leereffect, acceptatie, begrip.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Voetbalintelligentie
             Een wedstrijd kunnen lezen, de bedoelingen van een tegenstander kunnen doorzien,
             vooruit kunnen denken in een wedstrijd situatie.

    Tactisch inzicht
             Inzicht hebben in mogelijke oplossingen bij een voetbalprobleem en in samenspel  met je teamgenoten voor de beste oplossing kunnen kiezen
             .

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Een speelwijze van een elftal is gebaseerd op;
            1 Spelvreugde / leereffect.
            2 Resultaat, in voetballen gaat het om winnen.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Tactiek
    De kracht of de kwaliteit van een voetballer kan men beschouwen als die van een ketting met diverse schakels en net als bij een ketting met diverse schakels, zal elke zwakke schakel sterk afbreuk doen aan de kwaliteit van het geheel.
    De schakels, die de kwaliteit van een voetballer en van een voetbalteam uitmaken, worden gevormd door tactiek, technische vaardigheid, conditie en mentale gesteldheid.
    Men kan van mening verschillen over de vraag,welke van deze factoren de voornaamste zijn.
    De een zal de conditie op de eerste plaats stellen, de ander zal de techniek het belangrijkste vinden.
    Hoe het ook zij, in het moderne voetbal kan men zich niet veroorloven een van de onderdelen te verwaarlozen, en in het topvoetbal kan men ook nog gerust een belangrijke plaats inruimen voor de factor snelheid.
    In ieder geval speelt het onderdeel tactiek, vooral in het moderne voetbal, een voorname rol.
    De tactiek, het overleg waarmee gespeeld wordt, het hersenwerk dus, kunnen we verdelen in persoonlijke tactiek en ploegtactiek.
    De persoonlijke tactiek kunnen we beschouwen als het overleg,waarmee iedere speler gedurende de wedstrijd te werk gaat.
    In elke spelsituatie, bij alle handelingen die de voetballer verricht, dient hij zijn inzicht te laten gelden, en zijn hersens te laten werken.
    Wanneer moet hij de bal afgeven, en aan wie?
    Welk moment is het juiste voor een schot?
    Een pass in de vrije ruimte of op de voet van de medespeler?
    Terugspelen of met een schijnbeweging vrijspelen
    Stoppen of ineens doorspelen?
    Wanneer ruimtedekking en op welk moment persoonlijke dekking?
    Tegenstander fel attaqueren of behoedzaam naderen?
    Bij al die vragen, die telkens weer bij diverse spelsituaties terugkeren, dient de speler in een onderdeel van een seconde te beslissen over het juiste antwoord.
    Het zal van zijn gevoel voor het spel, en zijn verstandelijk inzicht afhangen, of hij de juiste beslissing op zulk een ogenblik weet te nemen.
    Vanzelfsprekend zijn in de loop van de geschiedenis in de voetbalsport, steeds andere en ook zwaardere eisen gesteld aan het tactische inzicht van de spelers.
    Men neemt aan, dat de kwaliteiten van een speler zo omstreeks de 26 á 28 jarige leeftijd het hoogtepunt kan bereiken.
    Na die tijd zal een voetballer tactisch nog wel rijper worden,doch andere factoren zoals conditie en snelheid zullen vanaf dat tijdstip als regel geleidelijk afnemen.
    Naar mijn gevoel ligt de leeftijdsgrens, waarop een speler zijn hoogtepunt kan bereiken door de moderne, intense trainingsmethoden tegenwoordig wat hoger.
    Tactische Tips
    Een verdediger draagt meer verantwoording dan een speler op een andere plaats.
    Mandekking wil niet zeggen tikkertje spelen.
    Ook mandekking moet flexibel blijven, maar wel met de volle verantwoording t.a.v. zijn rechtstreekse tegenstander.
    Men moet meer kunnen dan alleen op je tegenstander letten.
    Bij het dribbelen van de bal wordt veelvuldig de fout gemaakt, dat teveel naar de bal wordt gekeken, hierdoor verliest men het contact met de medespeler.
    Perifeer zien: betekent uitgebreid zien.
    Centraal zien: oogkassen teveel op de bal gericht.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Voetbalwaarheden
    • Het succes van een wedstrijd is afhankelijk van twee factoren, het maken van doelpunten en het voorkomen er van.
    • Alle moderne begrippen van theorieën zijn terug te brengen tot deze kernthema's van het voetbalspel.
    • Wat is modern voetbal?
    • De toekomst van het voetbal ligt in het verleden en dus ........ is de toekomst al lang begonnen.
    • Grote successen van ploegen en triomfen van bepaalde systemen zijn meestal het resultaat van individuele voetbal-persoonlijkheden of van harmonisch samenwerkende duo's
    • Een sterke verdediging is tegenwoordig een troefkaart, die men graag uitspeelt.
    • Het kenmerk van een klasse team is echter de beheersing van de verdedigende en aanvallende taak van een ploeg in zijn totaliteit.
    • Een systeem , dat een bepaalde ploeg op het lijf is geschreven kan voor een ander elftal volledig onbruikbaar zijn.
    • De capaciteiten van de spelers zijn in dit opzicht doorslaggevend, niet het systeem.
    • De kwaliteiten van de individuele spelers zijn in dit opzicht doorslaggevend.
    • Niet het systeem, de kwaliteiten van de individuele spelers zijn belangrijker danwelk geniaal uitgedacht systeem ook
    • De wetenschap, waarop ons voetbal is gebaseerd en de kennis van zaken rond de steeds hogere eisen, die door het moderne voetbal aan de spelers worden gesteld, zijn voor ons een vingerwijzing bij de samenstelling van het trainingsprogrmma.
    • Punten waar het in de oefenstof en het trainingsprogramma op aan komt zijn:
    • De individuele speler tot een topprestatie brengen;
    • De spelers te smeden tot een technisch en mentaal sterke ploeg;
    • De snelheid, kracht en conditie van elke speler op een dermate hoog peil te brengen, dat hij in staat is óók onder de meest ongunstige omstandigheden tot een goede prestatie te komen.
    • Het uitgangspunt van ons trainingsprogramma is de bal.
    • Evenals in de wedstrijd moet vaak bij een training dit voorwerp het middelpunt zijn.
                               Voetbal leert men alleen door te voetballen

           -----------------------------------------------------------------------------------------------------------













    .






    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten

    fit voor voetbal